Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ نوروز یکی از اعیاد باستانی ایرانی است که قومیت‌ها و ملیت‌های مختلفی آن را جشن می‌گیرند و به شادی و سیاحت می‌پردازند. نوروز همگام است با روز اول فروردین که به اعتقاد ایرانیان در این روز طبیعت زنده می‌شود و رستاخیری روی می‌دهد که ما هم باید مطابق با آن زندگی خود را نو کنیم و تحولی درونی و نو در خود ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروز در میان کُردها نیز از رنگ و بوی خاصی برخوردار است، آنها در این روز به شادی و برگزاری جشن‌های مختلف و سیاحت و گردش می‌پردازند. نوروز در اقلیم کردستان عراق به شکل متفاوتی برگزار و با آیین‌های مختلفی همراه است. آنها در این روز در میادین اصلی آتش روشن می‌کنند.

در این زمینه با کوچر عمرعلی، قاری عراقی و پزشک متخصص کودکان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

از فعالیت‌های قرآنی‌تان در کردستان عراق برای ما بگویید.

کوچر عمرعلی، قاری بین­‌المللی قرآن هستم. در سال 1389 مقام اول مسابقات قرآن عراق و در سال 1393 مقام ششم جهانی را در مسابقات قرآن تهران، به دست آوردم. مدیر عمومی فستیوال بین‌­المللی «خال» هستم که مختص تلاوت قرآن است و سالانه قاریانی از همه کشورهای اسلامی در این گردهمایی که در سلیمانیه و دیگر شهرهای اقلیم کردستان برگزار می­‌شود، شرکت می­‌کنند.

در عراق اولین نفری بودم که اجازه اذان گفتن را در الجزایر گرفتم و تاکنون به صدها نفر در اقلیم کردستان گواهینامه اذان گفتن را اعطا کرده‌ایم. ما چندین دوره تلاوت و اذان گفتن را از سال 1389 در مرکز «اقرأ» برگزار کرده­‌ایم که تاکنون صدها نفر در این زمینه تربیت و آموزش دیده­‌اند.  

آداب و رسوم عید نوروز در کشور شما چگونه است؟

در منطقه ما نوروز در آخر ماه کُردی که یک روز مانده به نوروز است، برگزار می‌شود و در این روز بیشتر مردم به دامان طبیعت می‌­روند و به شادی و گشت و گذار می‌­پردازند. در این روز نمایش هنری اجرا و انواع غذاها پخت می­‌شود. در نوروز از شهرهای مختلف عراق، ایران و کشورهای همسایه به اقلیم کردستان می­‌آیند و مراسم ویژه‌­ای برگزار می‌شود، طبیعت و آب و هوای این منطقه در این زمان بسیار مناسب است و گردشگران زیادی را جذب می­‌کند.

در شب عید در کشور شما غذای خاصی پخت می‌شود، شما دوست دارید در این شب چه غذایی بخورید؟

ما در روز عید نوروز زمانی که به دامان طبیعت می­‌رویم، کباب درست می‌کنیم و همراه با گوجه و نوشیدنی­‌های متنوع می‌­خوریم. همچنین در این روز قیمه و غذاهای محلی با مرغ پخت می‌شود. غذاها در عید نوروز در اقلیم کردستان تنوع زیادی دارد.

کدام سنت نوروز به نظر شما جذاب تر است و چرا؟

 به نظر من بیشتر سنت­‌های نوروز جذاب هستند و دید و بازدید از اقوام و فامیل و تجدید میثاق با بهار و رفتن به دامان طبیعت از همه جذاب تر است.

سنت‌های نوروز چقدر با توصیه‌های اسلام همچون توصیه به دید و بازدید (صله رحم) و توجه به طبیعت و زنده نگه‌داشتن آن همخوانی دارد؟

ما در نوروز با همه اقوام و فامیل دور هم جمع می‌شویم و سال جدید را به همدیگر تبریک می‌­گوییم. ما در این روز به جاهای دیدنی و سیاحتی سر می‌زنیم و کیسه‌­ای را همراه با خود می‌­بریم که زباله‌ها و باقیمانده­ غذا را در آن می‌ریزیم تا به محیط زیست آسیب وارد نشود. به نظر من این سنت‌ها با دستورات اسلام همخوانی دارد، چون با این کارها هم صله رحم به جا آورده می‌شود و هم توجه به محیط زیست را که توصیه‌ای اسلامی است، به همراه دارد.  

آیا شما هم در کشورتان سفره هفت سین بر پا می‌کنید؟ در خانواده چطور؟

در منطقه ما سفره هفت ­سین وجود ندارد.

به عنوان یک قاری بفرمایید سال جدید را با کدام آیه از قرآن آغاز کردید؟

سال نو را با آیه 201 سوره بقره «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ: خدایا به ما هم در این دنیا و هم در دنیای آخرت خیّر و نیکی عنایت بفرما و ما را از عذاب جهنم محفوظ کن» آغاز کردم. این آیه خیلی برای من مهم است.

هنگام تحویل سال چه دعایی کردید و از خدا چه ‌خواستید؟

لحظه تحویل سال از خداوند خواستم دلی پر از ایمان و خیر به ما عنایت کند و از بلا و مصیبت محفوظ بمانیم. امیدوارم خداوند مسلمانان را در همه جای دنیا پیروز گرداند و آیین اسلام بیش از پیش در جهان فراگیر شود. همچنین امیدوارم افراد زیادی به سمت خداوند برگردند و مردم به آسودگی زندگی کنند و مسلمانان هر خواسته‌­ای را که دارند در سال جدید برآورده شود.

از سالی که  گذشت راضی بودید؟ از موفقیت‌ها و خاطرات خوب سال گذشته بگویید.

سالی که گذشت برای من سال بدی بود؛ چند سالی است که وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق خوب نیست، به امید خدا امسال وضعیت مردم رو به بهترشدن است. در این سال یکی از موفقیت‌­هایی که به دست آوردیم، برگزاری فستیوال «خال» بود که نهمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم و به امید خدا در سال آینده پس از ماه رمضان، دهمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد، امیدوارم که خبرگزاری ایکنا بتواند در آن شرکت و اخبار مربوط به آن را منتشر کند.

بهترین و بدترین خاطره سال گذشته شما چه بوده است؟

بهترین خاطره سال قبل این بود که دوره پزشکی را با موفقیت گذراندم و توانستم فوق تخصص حوزه کودکان را به دست بیاورم و بدترینش این بود که چند از نفر از اقوام و نزدیکانم از میان ما رفتند و عده‌­ای از آنها برای زندگی به اروپا سفر کردند.

تصمیم خاصی برای سال جدید دارید؟ دوست دارید در سال جدید چه کاری انجام دهید که در سال گذشته موفق به انجام آن نشدید؟

تصمیمم این است که مسابقه‌ قرآن و همچنین فستیوال خال را پس از ماه رمضان برگزار کنیم که گام‌های بیشتری در مسیر خدمت به قرآن برداریم. همچنین می‌خواهم مؤسسه قرآنی «اقرأ» را وسعت بخشم و کارهای زیادی در این زمینه انجام دهم تا این مؤسسه بتواند موفقیت‌های زیادی در حوزه داخلی و بین‌المللی به دست آورد و قرآن را به افراد زیادی آموزش دهد.

از آرزوهایتان در سال جدید بگویید.

آرزو دارم برای سال آینده بتوانم به مؤسسه «اقرأ» بخش سلیمانیه را که خودم مدیر و مسئول آن هستم، گستردگی و غنای بیشتری ببخشم که خدمت بیشتری به قرآن دوستان ارائه داده باشیم. آرزوی دیگر من این است که در مسابقات قرآن قطر از نفرات برتر باشم و به موفقیت برسم.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نوروز آداب و رسوم کردستان عراق قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه رهبر انقلاب در تفسیر قرآن تلاش دارند هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی برای هدایت جامعه باشد، گفت:نگاه قرآنی ایشان منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه قرآن با جان و روح ایشان عجین است وهر سخنی می‌گویند، قرآنی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دانشگاه معارف اسلامی در حال برگزاری است.

در این مراسم آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، درباره تازگی و طراوت پیوسته قرآن کریم و درک مفاهیم جدید از آن، اظهار داشت: شخصی از یکی از ائمه اطهار علیهم السلام پرسید که چگونه است قرآن با اینکه هر روز قرائت می‌شود ولی باز بر طراوت آن افزوده می‌شود؟ حضرت در پاسخ فرمودند چون خداوند متعال قرآن را برای صدر اسلام و زمان خاصی نفرستاده است و پیام الهی باید تا قیامت در جامعه بشری طنین‌انداز باشد.

او ادامه داد: خدای متعال می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ تَعالَى لَمْ یَجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِى کُلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ کُلِّ قَوْم غَضٌّ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ» قرآن کریم از ابتدا هدی للناس بوده است و خواهد بود در نتیجه در تمامی زمان‌ها از دوران پیامبر (ص) تا زمان‌های دیگر تازگی و طراوت دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به همکاری بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج کشور در برگزاری این کنگره، اظهار داشت: این کنگره بهانه‌ای برای پرداختن به قرآن کریم شده است. زیرا جامعه ما جامعه قرآنی است و این کنگره هم در راستای این موضوع برگزار می‌شود.

اهتمام رهبر انقلاب به تفسیر قرآن در دوران قبل و بعد از انقلاب

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر این باورند که از راه قرآن می‌توان در دل‌ها نفوذ کرد، تصریح کرد: ایشان هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی مباحث قرآنی و تفسیری را ادامه دادند. هرچند که من افسوس می‌خورم که تفسیر برخی از سوره‌ها ناتمام مانده است. اگر ایشان فرصتی داشتند یا هیئتی تحت نظارت ایشان تشکیل می‌شد تا کار  دنبال شود خیلی ارزشمند بود و  ذخیره گرانقدری برای آینده داشتیم.

حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه تفسیر رهبر انقلاب در قبل و بعد از انقلاب متفاوت است، توضیح داد: قبل از انقلاب سوره‌هایی را تفسیر کردند که به مبارزه با رژیم کمک کند و جنبه مبارزاتی و انقلابی داشته باشد. بعد از انقلاب هم متناسب با نیاز روز به تفسیر سوره‌ها پرداختند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از اقدام مقام معظم رهبری به تفسیر قرآن در حدود 35 سالگی یاد کرد و گفت: ایشان در آن دوران کوله‌باری از دانش داشتند و با تسلط خاص به مباحث تفسیری پرداختند. تفسیر ایشان با مراجعه به منابع گوناگون شیعه و اهل سنت و از رهگذر اجتهاد و تفکر و عقل و خرد بوده و هر کجا تفسیر قرآن به قرآن لازم بوده این کار را کرده‌اند و اگر در جایی نیاز به روایت بوده است از آن بهره بردند.

رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری

استاد درس خارج حوزه در خصوص رویکرد تفسیری مقام معظم رهبری توضیح داد: نگاه ایشان در تفسیر قرآنی از سویی اجتهادی است و از سوی دیگر متناسب با موضوعات زمانه است. امام هادی (ع) فرمودند: لم یجعله زمان دون زمان؛ یعنی قبل از انقلاب یک نوع اقتضاء دارد و بعد از آن هم اقتضاء دیگر و می‌توان سخن از عدالت اجتماعی و جهاد و غیره مطابق آیات قرآن به میان آورد.

او ادامه داد: نگاهی که مقام معظم رهبری حداقل در سوره مبارکه توبه دارند، الهام‌گرفته از کریمه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا» است یعنی وقتی بحث تلاوت و تجوید و ترجمه و حفظ مطرح می‌شود، یکی از نکات قبل از آن، تدبر در قرآن است یعنی درک کنیم قرآن چگونه با ما سخن گفته است. خداوند در قرآن فرموده است: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ« منزلت پیامبر(ص)، منزلت تبیین است لذا هم باید به محکمات توجه کرد و هم متشابهات به محکمات ارجاع داده شود.

حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر انقلاب با اتکا بر این آیه به تفسیر قرآن اقدام کردند، خاطرنشان کرد: ایشان با پشتوانه علمی قابل قبول که خواص بپسندند و عوام بفهمند، تفسیری رسا و روان ارائه کردند. به طوری که مخاطبان عام آن را می‌فهمند زیرا مخاطبان امروز و دیروز ایشان از طبقات مختلف علمی و اقشار مختلف مردم بوده‌اند و این جای تحسین دارد.

تفسیر قرآن به قرآن در بیان رهبر انقلاب

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه از تفسیر قرآن به قرآن در بیان مقام معظم رهبری یاد کرد و توضیح داد: ابن عباس از پیامبر(ص) نقل کرده است که «القرآن یفسر بعضه بعضا» یعنی برخی آیات برخی آیات دیگر را تفسیر می‌کند و مفسر باید اشرافی بر سایر آیات داشته باشد تا به بیراهه نرود. به عنوان مثال در سوره توبه بیان شده است: «أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» سه جرم سنگین برای کفار بیان کرده است؛ اول اینکه پیمان‌شکنی و نقض عهد کردند، جرم دوم اخراج پیامبر(ص) از صحنه بود و جرم سوم هم اینکه آنان شروع‌کننده بودند.

او ادامه داد: آیه با مفهوم استفهامی آغاز شده است که به نظر بنده اهمیت آن بیشتر از جایی است که مستقیما فرمان جهاد با کفار را داده است؛ فرموده آیا وقت آن نرسیده است که با کفار پیکار کنید؛ رهبر معظم انقلاب این آیه سوره توبه را با دو آیه سوره ممتحنه جمع عالمانه‌ای کرده‌اند.

استاد درس خارج تصریح کرد: در سوره توبه فرمان به قتل عنوان شده اما در آیات هشتم و نهم سوره ممتحنه فرموده است: «لَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛ إِنَّمَا یَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِیَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ ۚ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ایشان فرموده است، اگر دشمنان کاری به دین ما نداشتند و طمع‌ورزی به کشور و خاک ما نداشتند براساس آیات قرآن ما با آنان دشمنی نداریم. نتیجه آن که آیه ملاک به دست ما داده است.

حسینی بوشهری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب می‌گفتند محمدرضا پهلوی شاه شیعه است بنابراین باید به او حرمت گذاشت و با او مقابله نکرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری در تفسیرشان فرموده‌اند اگر امپراتوری روم مسیحی در یک سو و عبدالملک مروان در سوی دیگر ماجرا باشد، باید ببینیم چه کسی به دین ما ضربه زده و جان و مال و ناموس مسلمین را تهدید می‌کند. بنابراین مقابله ما با عبدالملک مروان است. اگر کسی آرام است و نقشه برای دین ما ندارد ما جنگی با او نداریم. این تعبیر ایشان در زمان شاه اشاره به محمدرضا پهلوی بود.

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین از گرایش اجتماعی رهبر انقلاب در تفسیر قرآن یاد کرد و گفت: نباید خود را به احکام فردی اسلام محصور کنیم، بلکه باید رویکرد هدایتی، تربیتی و اجتماعی داشته باشیم. به همین دلیل رهبر انقلاب سراغ چنین آیاتی رفتند و این نکته شاهکار ایشان است. زیرا قبل و بعد از انقلاب این نگاه را داشته‌اند.

او توضیح داد: اگر سخن از درد اجتماعی است، ایشان درمان را هم از قرآن بیان کرده‌اند. قرآن هم موعظه و شفای صدور و هم رحمت برای مؤمنان است و زنگارها را از دل بیرون می‌برد و دل‌ها را نرم می‌کند و زمینه هدایت انسان فراهم خواهد شد و انسان هدایت‌یافته هم مشمول رحمت الهی می‌شود.

حسینی بوشهری با اعتقاد به اینکه مقام معظم رهبری در تفسیر خود تلاش دارند تفسیر هم موعظه باشد و هم زنگارزدایی کند تا نتیجه آن هدایت جامعه باشد، یادآوری کرد: نگاه قرآنی ایشان البته منحصر به چند جلد تفسیر نیست، بلکه مباحث قرآنی با جان و روح ایشان عجین است و هر وقت سخنی می‌گویند، سخن قرآنی است و البته نکته‌سنجی‌های دقیق ایشان در سخنان ماه مبارک رمضان، در جای خود محفوظ است.

 استاد درس خارج حوزه باز حساسیت رهبر انقلاب درباره اسرائیلیات و روایات مجعول یاد کرد و گفت: یکی از کارهای جریان نفوذ وارد کردن روایات جعلی بین روایات صحیح است و ایشان با تتبع دقیق این موارد را شناسایی کرده‌اند.

او ادامه داد: نکته دیگر در مباحث تفسیری رهبری، توجه به سنن اجتماعی است و آن را بر مسائل امروز جامعه منطبق کرده‌اند. همچنین از دیگر موضوعات مهم در فرمایشات ایشان آن است که شبهه‌زدایی کرده‌اند لذا بارها بر رفع شبهه جوانان تاکید فراوانی کرده‌اند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه با اشاره به آیاتی که ممکن است برای مخاطب جوان ایجاد شبهه کند، توضیح داد: به عنوان مثال آیه «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ» رهبر انقلاب پاسخ داده‌اند که دستور قرآن در این آیه بدون مقدمات نیست و شبهه برای کسانی ایجاد می‌شود که به این مقدمات توجه ندارند. زیرا اسلام برای کشتن کسی نیامده است بلکه آمده است تا به انسان‌ها حیات و زندگی طیبه بدهد: «اذا دعاکم لما یحییکم» ولی زندگی حق همه است نه اینکه برخی حق حیات داشته باشند و برخی را از حیات محروم کنند، یعنی بکشند و بزنند و ببرند و جامعه اسلامی در برابر آنان سکوت کنند. 

حسینی بوشهری با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه اظهار داشت: کودک و زن فلسطینی هم حق حیات دارند و اینکه رژیم اسرائیل آنان را بکشد و نابود کند و بعد بگوییم نباید از حقشان دفاع کنند، خلاف دستورات قرآن کریم است.

او با تأکید بر اینکه ما حق نداریم دست ایران و حزب الله و مردم یمن را برای مبارزه با اسرائیل ببندیم، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در تفسیر خود بر این باورند که اسلام باید بتواند پیام خود را منتقل کند و افراد در برابر آن مزاحمت درست نکنند. عاطفه و محبت تا جایی است که آنان با منطق با ما برخورد کنند. زنادقه و پیروان فرق دیگر در مسجد با ائمه مناظره می‌کردند و تا جایی که استدلال مطرح بود ائمه اطهار علیهم السلام نیز با محبت با آنان رفتار می‌کردند. 

استقبال گسترده استادان از این کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای

در ادامه این کنگره حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله شاکری، رئیس دانشگاه معارف اسلامی، اظهار داشت: رسالت ما این است که از اندیشه اندیشمندانی استفاده کنیم که به منشا نورانی قرآن متصل باشند لذا تصور می‌کنیم دیر وارد بررسی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری شده‌ایم ولی باز گامی در این مسیر نورانی است.

او تصریح کرد: هبر معظم انقلاب اسلامی روح اندیشه خود را از قرآن کریم گرفته‌اند و هم قبل از انقلاب مورد اقبال جوانان و مردم بوده و هم امروز این اندیشه علاقه‌مندان زیادی در فضای دانشگاه‌ها دارد.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی از ارسال مقالات تحصصی به کنگره یاد کرد و گفت: حدود 200 مقاله به کنگره ارسال شده از این تعداد، در مرحله اول 150 مقاله انتخاب و در بازبینی مجدد 70 مقاله برتر انتخاب شد؛ این حجم گسترده استقبال استادان از این کنگره نشان می‌دهد که استادان معارف به مسئله قرآن و اندیشه رهبر انقلاب اقبال فراوانی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • مهدی آشنا برگزیده جشنواره عکس نوروز تاجیکستان شد
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد